Thursday, October 10, 2013

Nature & Rilex Ride

Nature & Relax Ride adalah salah satu cara berbasikal secara santai selain daripada menyertai mana-mana event berbasikal . Berbasikal secara santai melalui beberapa buah kampung dan tempat di daerah Johor. Melawat tempat-tempat bersejarah dan menikmati pemandangan sungai dan pantai yang indah sambil berbasikal. Johor sememangnya terkenal dengan tempat-tempat yang menarik cuma mungkin tidak ramai yang mengetahuinya atau sudah lama tidak mengunjungi atau mungkin agak terpingir, dengan cara ini kita dapat membuka semula mata orang ramai dengan berbasikal juga kita dapat menikmati pemandangan dan bersantai lebih-lebih lagi di tempat-tempat sebegini dengan kos yang murah serta menyihatkan.

Terus terang saya juga pertama kali datang ke daerah Kg.Mawai Lama ini, terkejut juga rupa-rupanya ada Kubu peningalan semasa perang dahulu serta ada sungai yang agak menarik dan jika malam boleh melihat kunang-kunang di sekitar muara sungai disini.

Kubu peningalan perang di Kg.Mawai Lama

Kubu di Kg.Mawai Lama

Kubu ini berhadapan dengan sungai

Sungai Kg.Mawai Lama

Papan tanda Kg.Mawai Lama

Jalan kampung yang cantik serta pemandangan yang menarik

Sampan untuk disewa serta milik penduduk di sini

Papan tanda program pelancongan Desa

Kan saya dah kata cantik pemandangan disini

Saya meneruskan kayuhan dari Kg.Mawai Lama ke Kg.   . Perjalan dari Kg.Mawai Lama ke sini dalam 9km laluan jalan raya turun bukit naik bukit dan tidak banyak kenderaan melalui jalan ini. Maklumla jalan kampung. Sesuai la kalau berbasikal ke sini.

Cantik tempat nie kelihatan damai sahaja, air yang tenang seperti kaca

Siap disediakan kerusi untuk bersantai sambil menikmati pemandangan sungai
 Perjalanan saya di teruskan ke Sedili Besar. Sebuah pekan nelayan.

Pantai sebelum ke Sedeli Besar

Ke jeti nalayan Sedeli Besar

Melihat hasil tangkapan nelayan serta kaki pancing

Di Jeti Sedeli Besar

Kg.Nelayan Sedeli Besar

Masjid besar dan cantik

Saya meneruskan perjalanan ke Jason Bay, pantainya cantik, ombak kuat dan batu-batunya menarik perhatian. Terdapat juga Resort di sekitar ini. Tidak perlula susah-susah mencari tempat penginapan di sini, setiap tempat yang menarik pastinya terdapat resort. Pertama kali juga la tempat ini saya jejaki. Kan saya dah kata di Johor memang terlalu banyak tempat yang menarik. Tapi sayang ada sesetengah tempat terbiar atau agak kotor, mungkin lebih baik tiada resort yang terbiar, lebih indah hanya pokok-pokok atau batu-batu sahaja daripada kita melihat resort-resort yang terbiar. Mungkin zaman dahulu lagi cantik pemandanganya tanpa sampah dan resort yang terbiar. Diharap ada pihak akan perihatin dengan keadaan alam sekitar dan tempat-tempat pelancongan serta kita semua menjaga alam sekitar.
Berbasikal seperti ini sesekali dapat mengurangkan tekanan dan memberikan seribu kenangan walaupon di dalam negeri sahaja.

Terpegun melihat pantai yang bersih dan cantik

Puas betul bila dapat pantai yang bersih dan cantik

Lihatla ombak yang menghempas..

Menikmati keindahan laut,ombak dan batu yang berlapis-lapis

Memang sesuai menjadi lokasi bergambar di pantai ini
Perjalanan pulang saya melalui jalan ke Tanjung Balau, cuaca agak panas tapi laluan nie agak sunyi kurangnya kereta. 




No comments:

Post a Comment